Přední poskytovatel komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění (od roku 1991) společnost GfK Czech (za svoje lokální hodnoty považuje “otevřenost, profesionalitu a týmovou spolupráci”) provedl na sklonku minulého roku výzkum nákupu pekárenských výrobků v Česku v širším kontextu vnitřního trhu. Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku 300 respondentů ve věku od 15 do 65 let a vzorku 200 hospodyněk rozložených po celé ČR metodou CAWI-Jet, poskytující rychlé odpovědi reprezentativního vzorku specifické cílové skupiny (Newsletter Marketingových novin ze dne 7. 1. 2013).
Za jídlo a nealkoholické nápoje utratí české domácnosti zhruba jednu pětinu svých výdajů (36 %). Prvenství si stále drží hypermarkety a jsou pro domácnost nejdůležitějším nákupním kanálem, co se týká potravin a drogistických výrobků (Tesco, Interspar, Globus, Makro, Kaufland, Albert Hypermarket; prodejní plocha větší než 2 500 metrů čtverečních) . Co se týká stupnice důležitosti prodejních míst, v podílu výdajů za hypermarkety následují supermarkety (Billa, Norma, COOP, Spar, Lidl, Albert, Penny Market; prodejní plocha od 400 do 2 500 metrů čtverečních) a diskonty, které mají stejný podíl na výdajích (17 %). Malé prodejny obsadily třetí příčku. Ve snaze ušetřit a uskutečnit nákup za hranicemi našeho státu levněji, podstoupilo cestu do zahraničí alespoň jednou pouze 8 % českých domácností.
Nejčastěji nakupované a oblíbené potraviny
Největší část nákupního koše (cca 50 %) tvoří čerstvé a chlazené zboží; na druhém místě se umístily nápoje (16 %). Při podrobnějším pohledu na nákup čerstvých potravin vidíme, že nejvýraznější část z nich tvoří mléčné a masné výrobky (31 %). Třetí největší kategorií čerstvých potravin vyskytujících se v českých domácnostech jsou pekařské výrobky.
Nákupy pečiva
Třetinu z celkových výdajů na pekárenské výrobky tvoří běžné pečivo, 27 % chléb. Hlavní podíl z hlediska objemu vydaných peněz mají nákupy jemného a ostatního pečiva (sladkého i slaného). Největší část výdajů za pečivo utratí domácnosti v hypermarketech. Specializované a malé obchody pak společně představují 38 % podíl na výdajích, následovány supermarkety a diskonty. Důvodem nákupu v menších prodejnách či specializovaných obchodech je spíše úspora času, nikoliv peněz. Zákazníci v tomto případě, ve vidině rychlého nákupu, na výrazně vyšší cenu pečiva v malých prodejnách, zřetelně nehledí. Nejčastěji nakupujeme běžné pečivo (rohlíky/housky), a to téměř denně. Chleba nakupujeme s nižší frekvencí, nejčastěji jednou za dva až tři dny. Tento rozdíl je evidentně způsoben odlišnou trvanlivostí zmíněného sortimentu. Ostatní pečivo, jako koláče a buchty, je nakupováno výrazně méně často. I když je chléb nakupován méně často než běžné pečivo, jeho důležitost v jídelníčku je výrazně vyšší. Tento názor sdílejí v populaci převážně hospodyňky. Nicméně, běžné pečivo je v jídelníčku důležité pro téměř 60 % populace (častěji však pro muže v 69 %).
Dopékané pečivo nebo raději čerstvé?
Nejčastěji nakupovaným pečivem stále zůstává nebalené, tedy čerstvé pečivo, a to téměř v 85 %; 60 % populace (nejčastěji však hospodyňky) deklaruje, že si všímají informace o dopékání pečiva přímo v prodejně. Za motivující k nákupu tuto informaci označilo 30 % populace, častěji opět hospodyně. Vysloveně dopékané pečivo převážně nakupuje 12 % obyvatelstva. Pouhá tři procenta domácností preferují pečivo balené.
Četnost pečení doma
42 % respondentů uvádí, že v jejich domácnosti se peče alespoň jednou týdně. Jedná se především o buchty, štrůdly, koláče, bábovky a jiné pečivo. Třetina z nich peče doma i chléb, a to alespoň jednou za měsíc. Vůně čerstvého chleba, provoněná domácnost a především okamžitá čerstvost přímo ke snídani jsou hlavními motivátory pečení domácího.
Autor: Ing. PaeDr. Bohumil Tesařík
Foto: www.freepik.com
Nejnovější komentáře